vrijdag 6 juni 2008

Jasper, nogmaals een jaar vol evolutie

Deze namiddag een heel leuk gesprek gehad met Jaspers thuisbegeleider. Conclusie, net zoals het evaluatiegesprek met de Gon juf en de mensen op school: zeer positief. Jasper heeft dit jaar een voor een Asperger zeer positieve evolutie meegemaakt, vooral dan,
voor zover we dat zelf nog niet wisten natuurlijk :)
op sociaal en emotioneel vlak.
Praktisch gezien: we hadden al afgezien van een 2de jaar Gon-begeleiding omdat het afwachten is ivm het nieuwe onderwijszorgdecreet. De thuisbegeleiding loopt nog een jaar door en zal geïntensiveerd worden tot 1 x per maand. Indien nodig kunnen studietips ook door de thuisbegeleider gegeven worden. Voor de volgende 4 jaar middelbaar hebben we dan alvast nog 2 jaar aan begeleiding (1 Gon, 1 revalidatiecentrum) en hopen we maar op het in werking treden van het nieuwe decreet, waarbij de school zelf kan bepalen welke leerling zorguren nodig heeft.

Een zeer positief bewijs van Jaspers evolutie heb ikzelf ondervonden vorige zaterdag. Ik ging 's avonds nog een keer op bezoek bij mijn moeder in het ziekenhuis en vroeg, pro forma, ga je mee naar oma. Antwoord: ja, ik ga mee, ik geschrokken van dat ja, Francky's reactie: wel da's goed.
Dacht hij dan : ok ik ben mee, dan ben ik er een volgende keer vanaf, of ik wil oma nog een keer zien, of ik ga mee om mama een plezier te doen of... hoogstwaarschijnlijk nog een dozijn en meer mogelijkheden, is niet belangrijk, hij is meegegaan!!!
Oma en nonkel Toon, die er ook was, waren positief verrast hem te zien. Langer dan een half uur, driekwartier mag zo'n bezoek trouwens niet duren of hij wordt weer zenuwachtig.

Nav. oma's toestand, ivm onze kinderen kan ik maar blijven zeggen: er blijkt nogmaals uit dat je met Jasper een tweerichtingsverkeer hebt, en dat Eva contact zoekt met de "buitenwereld" enkel als ze dat zelf wil.

Wat ook aan bod is gekomen tijdens het gesprek : "verplichte" lectuur voor Jasper, nl de Cowboy Henk-strip in Humo. Daar keek de thuisbeleider eventjes van op, maar hij begreep het wel: een taalvaardige jongen kan gestimuleerd worden om verbale humor te begrijpen. Zo is hij ook fan geworden van Monty Python, en als Allo Allo nog eens wordt uitgezonden in prime time, dan verplichten we hem te kijken, zeker weten.

Geen opmerkingen:

Eva 2018 is niet Eva 2021

  Greet schrijft. Eva is sinds dinsdag weer opgenomen op een PAAZ afdeling. De directe aanleiding was haar zich niet goed voelen na de midwe...