maandag 23 juni 2008

Communicatie Asperger in een namiddag

Terwijl ik bezig was met het bericht over Bruno, komt Jasper naar beneden, met een tekening die hij heeft moeten maken, naar een voorbeeld, tijdens de les plastische opvoeding.
Ik heb zoveel mogelijk proberen op te schrijven wat er toen letterlijk gezegd is. En ik kan nu wel heel rap typen, toch niet zo rap
Nu volgt het zoveel mogelijk het letterlijke (tussen haakjes is van mij en nadien toegevoegd))
Jasper 14.20: wat zou ik daarmee doen, (ik vind dat mooi, bewaren), jamaar dat is toch niet zo goed en het is maar 13/15, (tis toch goed), 5/5 koude kleuren, 4/5 techniek, compostie 4/5 dat is toch niet zo goed want het was echt natekenen, maar ik ben beter in natekenene, dit jaar heb ik (??niet verstaan en dat durf ik niet meer vragen) nagetekend en dat is toch beter , en vorig jaar moesten wij nog iets natekenen op school, ik heb lego van logo, neen logo van lego nagedaan, en dat was wel goed.
(Van mij) die punten zijn toch goed.
En om 14.21 was hij weer naar boven.
Ik hoop dat het gelukt is om dit letterlijk goed naar voren te brengen.

Zo'n rap spreken op nog geen minuut is hier geen uitzondering. En dan is hij nog niet echt nerveus. Wel een beetje nu, door de examens en Bruno, is voor een Asperger dus ook wennen.

Als hij op een normale schooldag naar huis komt valt het wel mee. Is het op een of andere manier wat druk geweest voor hem (extra activiteit, iets met de medeleerlingen...), dan kan hij een echte waterval van woorden zijn. Wij zijn daar al aan gewend; en afhankelijk van het onderwerp is hij onmiddellijk thuisgekomen daarover bezig, of doet hij het 's avonds voor hij gaat slapen of een van de volgende dagen. Praten over alles wat hem bezighoudt doet hij dus wel al sinds zowat een jaar. En dat blijft uiteindelijk het voornaamste.

Nu ik toch nog aan het bloggen ben.
Jasper is nog eens beneden geweest ivm met boekenlijst voor volgend schooljaar. (en tussendoor wennen aan de poes die naar hem toegaat, tja Bruno wil echt wil vriendschap met een nog groot levend wezen in huis) Tekenen ja, de boekenlijst voor volgend jaar heeft hij zelf ingevuld. Hij wou al uitrekenen wat wij moeten betalen voor volgend jaar, tot ik hem er op wees dat er bij 2 boeken geen prijs staat.
Tekenend (what's in a word) heb ik hem gezegd dat pas op de boekenverkoop zelf de exacte prijs betaald wordt.

Deze lange blog over onze Asperger hoop ik nu te eindigen met het volgende:
- hij is verschrikkelijk taalvaardig (2.5 jaar en hij zei al gedichtjes op)
- als hij moet wennen aan iets is hij nerveuzer dan anders, wat ook weer meer "waterval" aan woorden teweegbrengt;
- zijn capaciteiten om sociale vaardigheden aan te leren zijn al lang bekend, alleen al door het feit dat hij het eerste middelbaar zeer goed zal afsluiten.
Wij waren uitzonderlijk vroeg bij de diagnose door juf M. in het 2de leerjaar, omdat ze verwachtte dat hij ging gepest worden. Vanaf dan hebben wij gericht kunnen werken.

Is Jasper een typische Asperger? Hij soms zo rigide, letterlijk, naast zijn logisch denken.
Daarom dat wij hem zoveel mogelijk weerwerk geven met absurde humor, om zijn denken te verruimen.

Enfin, ik hoop dat iedereen die deze blog leest en heeft te maken met Asperger er iets aan heeft.

1 opmerking:

Angeline zei

Veel herkenning in die waterval van woorden ons zoontje nu 7 kan dit ook zo erg.
Je weet ineens heel veel binnen korte tijd.
En soms kan het wel langer als 5 minuten doorgaan bij ons,leuk om
te lezen trouwens!
grt Angeline

Eva 2018 is niet Eva 2021

  Greet schrijft. Eva is sinds dinsdag weer opgenomen op een PAAZ afdeling. De directe aanleiding was haar zich niet goed voelen na de midwe...