donderdag 17 juli 2008

Taal bis

Oef, rust is teruggekeerd, na 2 van Eva's speelmaatjes die hier gekomen zijn en die ze kent van het speelplein.
Daarom nu eindelijk het vervolg van vorige blog.

Eva is dus beperkt in haar letterlijke taalgebruik. Doorzetter als ze is heeft ze ook altijd, van kleinsaf, alle mogelijke hulpmiddelen gebruikt om duidelijk te maken wat ze wil, met gebaren, later tekeningen enz...

In het COT hebben wij een oudercursus gevolgd, waarbij werd gezegd: als je kind iets fout zegt, herhaal het dan juist. Dat hebben we gedaan tot op een moment dat het zo vanzelfsprekend wordt dat je niet meer bij een foutje stilstaat, tot ik dus vandaag, en ik weet niet meer eens waarom.

Mama, papa, Jasper zijn zeer goed in Nederlands, in het verwoorden, grammatica, spelling, enz... rapporten ter inzage, voor wie die wil zien :-)

Ons gevoel is soms dubbel: enerzijds leert Eva heel veel van ons op taalvlak, ergens nog het meest van Jasper, anderzijds is het frustrerend voor haar dat ze niet altijd duidelijk kan zeggen wat ze wil.

Op het oudercontact voor de grote vakantie zei de juf: er zit meer in Eva dan er uitkomt. Dat weten wij dus al vanaf het moment dat ze zo moeizaam begon te spreken, en hebben wij, als ik het zo mag zeggen "letterlijk" veel tijd moeten besteden aan Eva om haar te leren begrijpen.

2 opmerkingen:

Angeline zei

Hoi Greet

Nog bedankt voor jou reactie! en ik zal je(U)zeker nog vragen gaan stellen want ik merk(lees)dat jullie er ook veel van weten(autisme)en zelf dus ervaringsdeskundige zijn net als mijn vriend(met zijn AS)en ikzelf.(als partner en moeder?)
Omdat Jasper AS heeft en ons zoontje waarschijnlijk ook??(moet nog blijken...)vindt ik het wel fijn om binnenkort nog wat vragen te stellen.
Wel goed dat jullie Eva zo goed kunnen begrijpen en haar de nodige correctie en steun geven,en je eigen kind voel je vaak toch wel aan met wat hij/zij bedoelt of wil.
Ja, ons zoontje is ook erg goed in taal net al Jasper(en jullie)hij had ook "goed" op zijn rapport bij zijn taal,schrijven.
Hij gaat nu naar groep 4 dat is de tweede klas.
In Belgiƫ is de Nederlandse taal toch beter beheerst als hier in NL
volgens mij,veel kinderen op de middelbare scholen kunnen niet goed schrijven en lezen,tegenwoordig.(onderwijs is bij jullie beter)
Mijn vriend en ik hebben het nog wel goed geleerd maar ik merk dat ik steeds meer verlies en veel meer fouten ga maken en mijn vriend(man)ook.
Het komt dat wij het niet genoeg gebruiken en moeten gebruiken op de goede manier en dan sluipen er toch stiekem fouten bij in.

Greet veel groetjes Angeline

John zei

Ik kan heeeel goed begrijpen dat Eva soms gefrustreerd is als zij iets duidelijk probeert te maken maar haar dat niet lukt.
Mijn vrouw en ik hadden het gisteren nog over jullie m.b.t. "als je kind iets fout zegt, herhaal het dan juist". Ik had die werkwijze al begrepen uit andere postings op jullie blog, en wij vinden het een mooie duidelijke werkwijze.

Eva 2018 is niet Eva 2021

  Greet schrijft. Eva is sinds dinsdag weer opgenomen op een PAAZ afdeling. De directe aanleiding was haar zich niet goed voelen na de midwe...