woensdag 25 mei 2011

Gewoon middelbaar voor autisme: het bestaat

Waarom dit ik zeg: we zijn "verwend" met de zoon, ivm autisme.
Ik heb aan Fr gevraagd om een link te leggen n.a.v. de artikelen in de Standaard.
Daar had hij vanavond geen behoefte aan.
Kan ik begrijpen.

De zoon.
Hij komt af en toe thuis met de mededeling: het is tijd dat het grote vakantie wordt.
Dat gaat gewoon om een drukke klas.
Wat er met zijn zus aan de hand is, hij geeft geen kik. Maar met zijn zus is hij wel bezig.

Wat ik echt wil zeggen: het bestaat, het bestaat echt, wij ervaren het hier dagelijks: iemand met autisme die naar gewoon onderwijs in het middelbaar gaat.
En ja, die school doet zijn inspanningen.

En nogmaals, mijn poging om dat te verwoorden: niet alleen de intelligentie van de leerling in kwestie is belangrijk. Ook de capaciteit (of intelligentie, als dat in dit verband mag gezegd worden) om te leren hoe je je sociaal moet gedragen is van cruciaal belang.
mvg
Greet

2 opmerkingen:

Angeline zei

Ja idd een asperger is door zijn intelligentie hiertoe in staat,voorbeeld is hier thuis de volwassene asperger is heel ver gekomen ondanks zijn asperger puur op intelligentie,ook jr gaat die richting in,let wel...dat ze heel vaak een tandje bij moeten zetten op sociaal gebied en drukte in de klas doet hier geen goed aan.
Maar je kunt niet alles voorblijven en sommige dingen die zijn zo die kun je niet veranderen je kunt het wel zo aangenaam mogelijk maken ook met veel hulp dan van school/leraar etc..
ouders en asperger zelf natuurlijk

joten zei

"Ook de capaciteit (of intelligentie, als dat in dit verband mag gezegd worden) om te leren hoe je je sociaal moet gedragen is van cruciaal belang."

dat is het altijd, en voor iedereen, en volgens mij hechten ze veel te veel belang aan iq dan aan eq, al begint dat stilletjes te veranderen nu.

mss een tip om eens te lezen: emotionele intelligentie, van daniel goleman (als je wil, ik heb hem hier, maar zie hem niet direct, is mss uitgeleend)